استفاده از کاغذ پوستی (پشت پیدا) در نقاشی خط

استفاده از کاغذ پوستی (پشت پیدا) در نقاشی خط

استفاده از کاغذ پوستی (پشت پیدا) در نقاشی خط

نوع پشت پیدا کاغذی است که به اشکال مات، نیمه مات، شفاف، براق، پرزدار، بدون پرز و روغنی یا خشک تهیه می شود. از این کاغذ علاوه بر کاربردهای صنعتی و بسته بندی برای کپی برداری و ترکیب نقوش استفاده می شود.

از این کاغذ برای انتقال طراحی اولیه نقاشیخط بر روی بوم می توان استفاده کرد. شفاف بودن این کاغذ باعث می شود خطوط زیرین را مشاهده کرد و می توان برای زیر و زبر کردن حروف و کلمات استفاده شایانی از این کاغذ به عمل آورد.

چوب بالسا

این چوب بیشتر در بین معماران مورد استفاده قرار می گیرد. معماران این چوب را برای ساخت ماکت استفاده می کنند اما از آنجایی که این چوب تخلخل بالایی دارد (بیشتر از چوب بید) وسیله خوبی برای رنگه نویسی است. عیب این چوب نرم بودن آن است، بنابراین در هنگام استفاده از این چوب به زودی سر آن سائیده می شود. برای رفع این مشکل می توان تعداد برش های از چوب آماده کرد و به محض سائیده شدن از چوب دیگرری استفاده کرد. اما از محاسن دیگر این چوب نرم بودن آنست، بنابراین زمانی که با رنگ آغشته و خیس می شود به خوبی با فرم دست انعطاف پیدا می کند و به راحتی می توان با آن نوشت. از هنرمندانی که به خوبی از قابلیت های این چوب استفاده می کنند می توان به اکبر میخک اشاره کرد.

غلتک

انواع غلتک ها از رنگ جنس پشم، لاستیک و پلاستیک با بافت های مختلف وجود دارند. برای آستر زنی بر روی بستر های سخت- و یا بوم پارچه ای که بر تخت یا دیوار نصب شده باشند، می توان از غلتک به جای قلم مو استفاده کرد. با غلتک و رنگ غلیظ می توان جلوه های بافتی جالب پدید آورد.

رنگپاش

رنگپاش دستگاهی است که در آن از هوای فشرده-به وسیله کمپرسور یا کپسول هوا-برای افشاندن ذرات رنگ استفاده می شود. نوع ظریف آن اِر براش(air brush) دارای قلمی مانند قلم خودکار است که برای پوشاندن سطوح کوچک یا رنگ یکنواخت به کار می رود. نوع دیگر شبیه تپانچه ای است که با آن می توان رنگ یکدست یا با سایه روشن در سطوح بزرگ پاشید.

استاد محمد احصایی از جمله هنرمندانی است که رنگ آمیزی بخشی از آثار نقاشیخط (دوره اول) خود را به وسیله این ابزار انجام می دهد. در آثاری از محمد احصایی حروف و کلمات به وسیله سایه روشن زدن زیر و زبر شده اند و به صورت نقش برجسته های رنگی خودنمایی می کنند. این تکنیک هم به روش سنتی سایه زدن با رنگ روغن انجام می شود و هم می توان به وسیله اِر براش این کار را انجام داد. محمد احصایی از تکنیک اِر براش برای مراحل مقدماتی سایه روشن استفاده میکند، آنگاه مراحل پرداخت نهائی سایه روشن، با تکنیک رنگ و روغن انجام می شود.

کاردک

از کاردک به گونه های مختلفی در نقاشی استفاده می شود. با کاردک مانند قلم مو نقاشی می کنند، رنگ گذاری می کنند (تکه یا لخته رنگ) و در بعضی موارد به رنگ های تر یا نیمه خشک خراش و حالت می دهند، زمینه تابلو را قبل از نقاشی با آن شکل می دهند، رنگ ها را می تراشند و … .

از کارد در نقاشیخط همانند نقاشی استفاده زیادی می شود و می توان حالت های بسیاری را با کاردک ایجاد کرد. برای بافت دار کردن زمینه نقاشیخط می توان از کاردک استفاده کرد و یا می توان از کاردک به صورت خشک نوشت (در واقع رنگ برداری کرد).

 

About the Author:

ثبت ديدگاه