وبلاگ

/وبلاگ/

آلکوین (شاعر و مربی آنگلو_لاتینی)

تمثال ستیزی نهضت تخریب و شکستن شمایل و صورت مذهبی در دو نوبت بر رشد هنر اروپایی تاثیر نهاد: نخست در دورهی کارولنژیان در عصر رنسانس و بار دیگر در عصر نهضت اصلاح دینی هرچند این واژه بیشتر دوره ی نخست را تداعی می کند که در آن هنگام آنچه تاریخ نگاران کلیسا «نهضت تمثال شکنی» نام نهاده اند، به وقوع پیوست.

فلسفه اورلیوس آوگوستین

در میان آثار فراوان آگوستین هیچ یک به طور خاص به نظریه ی زیبایی شناسی اختصاص نیافته است، مگر نخستین اثرش درباره ی زیبایی با عنوان زیبایی و تناسب (که تقریبا بی درنگ مفقود گشت) و رساله ی متقدم دیگری درباره ی موسیقی

ارسطو فیلسوف یونانی

بوطیقای ارسطو رساله ای است نه پیرامون فلسفه ی هنر یا زیبایی شناسی بلکه درباره ی فن شعر یا به بیان دقیق تر درباره ی نمایشنامه ی تراژدی دست کم در متنی که به دست ما رسیده است

فلسفه فلوطین

فلوطین مؤسس مکتب نوافلاطونی و نویسنده ی کتاب نه گانه ها چهره ی شاخصی در تاریخ فلسفه ی غرب است.

افلاطون فیلسوف یونانی

محاوره های افلاطون حاوی نخستین مباحث موجود درباره ی هنر است که فیلسوفی غربی آن را ارائه کرده است.

مراحل آفرینش یک اثر هنری

بررسی و کند و کاو در حالات و کیفیات روحی هنرمند و شناخت نیازهای عاطفی و روانی او که در آفرینش آثار هنری نقش ویژه ئی دارند مقوله ئی است گسترده که در این مختصر تنها به اشاراتی به آن بسنده خواهم کرد.

زیبایی شناسی هنری یا «استتیک» و طبیعت

اصل واژه ی استتیک که آنرا زیبائی شناسی هنری می نامیم از کلمه یونانی «استتکیوس» یه معنی توانایی دریافت به کمک حواس گرفته شده است.

فرهنگ، بستر شکوفایی پندار و اندیشه

واژه ی فرهنگ در زبان فارسی از دو جزء (فر) و (هنگ) تشکیل شده که (فر) به معنای کشیدن، که معنای لغوی این واژه بالا کشیدن و برکشیدن است.

چگونگی های روند آفرینش یک اثر هنری

انسان همواره با تلاشی خستگی ناپذیر رو به سوی کمال خویش دارد بیش از آنچه هست طلب می کند

زمان و تعریف آن در هنر

طول اتفاقات و روی دادهای زندگی بشر و فاصله بین آنها را زمان می نامیم. کلماتی از قبیل: قبلا، بعدا، در مدت، هم زمان، سریع، آهسته، تکرار، توالی و تسلسل، تناوب و امثال اینها با مفهوم زمان ارتباط دارند.

نور و تعریف آن

خورشید که منبع اصلی نور به شمار می رود به کلیه اشیاء می تابد و باعث می گردد که ما بتوانیم رنگ، شکل، بافت و حرکت آنها را ببینیم

حرکت و تعریف آن

آنچه در طبیعت و جهان هستی یافت می شود، به طور مداوم در حال تغییر است، انرژی هائی چون انرژی امواج انرژی الکتریسته و یا انرژی شیمیائی و غیره در یک مدار پایان ناپذیر از حالتی به حالت دیگر تغییر می یابند.

فرم های مسطح در فضای غیر واقعی

فرم های مسطح، فرم هائی هستند که ضخامت ندارند. مانند فرم هائی که صفحات نازک کاغذ، فلز و یا مصالح دیگر ساخته شده باشند.

فضا و جنبه های مختلف آن

بنیان اولین تجربیات فضائی انسان در جهان هستی به صورت سه بعدی بوده است

تضاد یا «کنتراست»

تضاد یا «کنتراست» جهانی که در آن زندگی می کنیم، [...]

ترکیب بندی با تمرکز فرم ها

هنرمندان هنرهای تجسمی به منظور انتقال ایده ها و آرمان های فکری خود به دیگران روش های گوناگونی را در ساختمان و ترکیب بندی اثار هنری خویش بر می گزینند.

بافت و انواع آن

اشیاء و عناصر موجود در طبیعت هر یک دارای شکل و رنگ معینی هستند

ویژگی های رنگ

برای شناخت و درک بیشتر رنگ ها و کاربرد صحیح آنها در آفرینش آثار هنری باید به سه جنبه یا ویژگی رنگ، ارزش رنگ، «تاریکی و روشنی» و خلوص یا اشباع رنگ

تقسیمات طلائی

قانون «تقسیمات طلائی» در قرن سوم قبل از میلاد توسط «اقلیدس» فیلسوف و ریاضی دان برجسته یونانی کشف شد.

اساس و بنیاد کمپوزیسیون

کیفیت های ویزه ای که اساس و بنیاد یک کمپوزیسیون خوب را تشکیل می دهند عباتند از : ریتم، تعادل، تناسب و شکل و زمینه که اینک به بررسی هر کدام خوتهیم پرداخت.

ترکیب بندی «کمپوزیسیون»

آفرینش کلیه آثار هنرهای تجسمی نیازمند طراحی و سازماندهی دقیق عناصر بصری است که آن را کمپوزیسیون یا ترکیب بندی می نامیم

روش هایی برای افرینش شکل های جدید

با کم کردن و برداشتن قسمتهائی از یک شکل هندسی شناخته شده می توانیم به شکل های متنوعی دست یابیم

آفرینش شکل های جدید

تمام دانش بصری انسان از جهان و هر آنچه در آن وجود دارد بیشتر از طریق فرم یا شکل و رنگ در ارتباط با فضا به دست می آیند

شکل و انواع فرم

شکل و فرم، اغلب به یک معنی به کار می رود اما در دنیای هنرهای بصری هر یک دارای مفهوم و معنای ویژه ای است

دگرگونی های عناصر بصری اصلی

همانطور که قبلا اشاره شد عنصر های نقطه، خط، سطح و حجم را عناصر بصری اصلی می نامیم

سطح و حجم

سطح و حجم سطح سطح عنصری است با دو بعد [...]

عملکرد خط در طراحی

خط ها در طراحی برای نشان دادن شکل اجسام مورد استفاده قرار می گیرند، به عبارت دیگر یکی از تعریف های خط در طراحی، مرز حجم و فضا است

مفاهیم ویژه خط

خط ها از لحاظ بیان حالت های روانی، دارای ویژگی هائی هستند که در آفرینش های هنری مورد استفاده هنرمندان قرار می گیرد

عناصر اصلی بصری

بطور کلی، عناصر نقطه، خط، سطح و حجم، عناصری هستند که پدیده های سه بعدی موجود در فضا را می سازند.

عناصر و نیرو های بصری

عناصر و نیرو های بصری عناصر و نیروهای بصری در [...]

مبانی هنرهای تجسمی (بخش دوم)

  در ادامه مبحث معرفی مبانی هنرهای تجسمی  ... اهمیت دیدن [...]

مبانی هنرهای تجسمی

ساختن و فهمیدن آثار هنرهای تجسمی موضوع اصلی مبانی هنرهای تجسمی است

نقاشیخط یا خط نقاشی

خط در معنای عام به هر نوشته، حرف و کلمه می گویند و از سده های نخستین دوره ی اسلامی به نوع خط نیر اطلاق می شود.

نقاشیخط یا خط نقاشی

نقاشیخط همانگونه که از نامش پیداست، نقاشی کردن حروف و کلمات است

خوشنویسی و دستاوردهای بصری امروز

با تأملی گذرا بر آرا و نظرات گوناگون از مخالف خوانی ها تا جانبداری های شیفته وار می توان دریافت که هنوز خوشنویسی ایرانی، سیمای مسئله ساز خود را حفظ کرده است.

نتیجه گیری از مطالعات فرمی و ساختاری کتیبه های نستعلیق

شیوه نگارش اساتید این دوره، متاثر از شیوه پیروان میرعماد مخصوصاً محمدصالح اصفهانی است

كتیبه های نستعلیق مساجد شاخص دوره قاجار در اصفهان

شعری فارسی، در ده قاب جدا گانه اجرا شده كه بیت آخر این شعر، حاوی ماده تاریخی بدین شرح است

نستعلیق در کتیبه نگاری

در قرن دوم هجری قلم نسخ که خط تحریر معمول آن روزگار بود، به واسطه تندنویسی و تحت تاثیر خط تعلیق، دور بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرد

خوشنویسان برجسته نستعلیق اصفهان در دوره قاجار

آقا محمدباقر سمسوری از استادان برجسته قرن 13 ه.ق هم عصر فتحعلی شاه است

استفاده از انواع قلم و قلم مو در نقاشی خط

نی چوبین که وسیله انتقال جوهر یا مرکب بر کاغذ و از مهمترین ابزار خوشنویسی است.

error: Content is protected !!