هموطن عزیز سایت در حال بازسازی و تعمیر است ، لطفا برای خرید یا سفارش تابلو با شماره 09140222059 تماس بگیرید

فرم های مسطح در فضای غیر واقعی

فرم های مسطح، فرم هائی هستند که ضخامت ندارند. مانند فرم هائی که صفحات نازک کاغذ، فلز و یا مصالح دیگر ساخته شده باشند.

بیشتر بخوانید

فضا و جنبه های مختلف آن

بنیان اولین تجربیات فضائی انسان در جهان هستی به صورت سه بعدی بوده است

بیشتر بخوانید

تضاد یا «کنتراست»

تضاد یا «کنتراست» جهانی که در آن زندگی می کنیم، سرشار از تضادها و ناهمگونی ها است. وجود این کنتراست ها جهان ما و زندگی کا را از یکنواختی و تکرار رهانیده و باعث تنوع و تحرک در کلیه جریان های زندگی شده است. در همه هنرهای به ویژه هنرهای بصری، کنتراست یا تضاد، یکی […]

بیشتر بخوانید

ترکیب بندی با تمرکز فرم ها

هنرمندان هنرهای تجسمی به منظور انتقال ایده ها و آرمان های فکری خود به دیگران روش های گوناگونی را در ساختمان و ترکیب بندی اثار هنری خویش بر می گزینند.

بیشتر بخوانید

بافت و انواع آن

اشیاء و عناصر موجود در طبیعت هر یک دارای شکل و رنگ معینی هستند

بیشتر بخوانید

ویژگی های رنگ

برای شناخت و درک بیشتر رنگ ها و کاربرد صحیح آنها در آفرینش آثار هنری باید به سه جنبه یا ویژگی رنگ، ارزش رنگ، «تاریکی و روشنی» و خلوص یا اشباع رنگ

بیشتر بخوانید

تقسیمات طلائی

قانون «تقسیمات طلائی» در قرن سوم قبل از میلاد توسط «اقلیدس» فیلسوف و ریاضی دان برجسته یونانی کشف شد.

بیشتر بخوانید

اساس و بنیاد کمپوزیسیون

کیفیت های ویزه ای که اساس و بنیاد یک کمپوزیسیون خوب را تشکیل می دهند عباتند از : ریتم، تعادل، تناسب و شکل و زمینه که اینک به بررسی هر کدام خوتهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید

ترکیب بندی «کمپوزیسیون»

آفرینش کلیه آثار هنرهای تجسمی نیازمند طراحی و سازماندهی دقیق عناصر بصری است که آن را کمپوزیسیون یا ترکیب بندی می نامیم

بیشتر بخوانید

روش هایی برای افرینش شکل های جدید

با کم کردن و برداشتن قسمتهائی از یک شکل هندسی شناخته شده می توانیم به شکل های متنوعی دست یابیم

بیشتر بخوانید

آفرینش شکل های جدید

تمام دانش بصری انسان از جهان و هر آنچه در آن وجود دارد بیشتر از طریق فرم یا شکل و رنگ در ارتباط با فضا به دست می آیند

بیشتر بخوانید

شکل و انواع فرم

شکل و فرم، اغلب به یک معنی به کار می رود اما در دنیای هنرهای بصری هر یک دارای مفهوم و معنای ویژه ای است

بیشتر بخوانید

دگرگونی های عناصر بصری اصلی

همانطور که قبلا اشاره شد عنصر های نقطه، خط، سطح و حجم را عناصر بصری اصلی می نامیم

بیشتر بخوانید

سطح و حجم

سطح و حجم سطح سطح عنصری است با دو بعد طول و عرض بدون ارتفاع که به وسیله خط محدود شده است. سطح ممکن است رویه یک جسم، یک منطقه، یک مزرعه، یا نمای یک شکل سه بعدی باشد. سطح ها چه هندسی باشند و چه غیر هندسی دارای شکل ها و کیفیت های متفاوتی […]

بیشتر بخوانید

عملکرد خط در طراحی

خط ها در طراحی برای نشان دادن شکل اجسام مورد استفاده قرار می گیرند، به عبارت دیگر یکی از تعریف های خط در طراحی، مرز حجم و فضا است

بیشتر بخوانید

مفاهیم ویژه خط

خط ها از لحاظ بیان حالت های روانی، دارای ویژگی هائی هستند که در آفرینش های هنری مورد استفاده هنرمندان قرار می گیرد

بیشتر بخوانید

عناصر اصلی بصری

بطور کلی، عناصر نقطه، خط، سطح و حجم، عناصری هستند که پدیده های سه بعدی موجود در فضا را می سازند.

بیشتر بخوانید

عناصر و نیرو های بصری

عناصر و نیرو های بصری عناصر و نیروهای بصری در هنرهای تجسمی به دو بخش کلی تقسیم می شوند: بخشی که با آنها به طور فیزیکی و ملموس سر و کار داریم و همان عناصر بصری محسوب می شوند؛ مثل : خط، سطح، رنگ، شکل، بافت، اندازه، و تیرگی-روشنی. بخش دیگر کیفیات خاص بصری هستند […]

بیشتر بخوانید

مبانی هنرهای تجسمی (بخش دوم)

  در ادامه مبحث معرفی مبانی هنرهای تجسمی  … اهمیت دیدن به این دلیل است که ما معمولا تصاویر  اشیاء را نزدیک ترین و درست ترین نشانه برای درک خصوصیات آنها می دانیم. به طوری که با دیدن تصویر یک شئ میتوانیم بفهمیم که ویژگی ها و امکانات آن چیست، در حالی که با شنیدن نام […]

بیشتر بخوانید

مبانی هنرهای تجسمی

ساختن و فهمیدن آثار هنرهای تجسمی موضوع اصلی مبانی هنرهای تجسمی است

بیشتر بخوانید

نقاشیخط یا خط نقاشی

خط در معنای عام به هر نوشته، حرف و کلمه می گویند و از سده های نخستین دوره ی اسلامی به نوع خط نیر اطلاق می شود.

بیشتر بخوانید

نقاشیخط یا خط نقاشی

نقاشیخط همانگونه که از نامش پیداست، نقاشی کردن حروف و کلمات است

بیشتر بخوانید

خوشنویسی و دستاوردهای بصری امروز

با تأملی گذرا بر آرا و نظرات گوناگون از مخالف خوانی ها تا جانبداری های شیفته وار می توان دریافت که هنوز خوشنویسی ایرانی، سیمای مسئله ساز خود را حفظ کرده است.

بیشتر بخوانید

نتیجه گیری از مطالعات فرمی و ساختاری کتیبه های نستعلیق

شیوه نگارش اساتید این دوره، متاثر از شیوه پیروان میرعماد مخصوصاً محمدصالح اصفهانی است

بیشتر بخوانید

كتیبه های نستعلیق مساجد شاخص دوره قاجار در اصفهان

شعری فارسی، در ده قاب جدا گانه اجرا شده كه بیت آخر این شعر، حاوی ماده تاریخی بدین شرح است

بیشتر بخوانید

نستعلیق در کتیبه نگاری

در قرن دوم هجری قلم نسخ که خط تحریر معمول آن روزگار بود، به واسطه تندنویسی و تحت تاثیر خط تعلیق، دور بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرد

بیشتر بخوانید

خوشنویسان برجسته نستعلیق اصفهان در دوره قاجار

آقا محمدباقر سمسوری از استادان برجسته قرن ۱۳ ه.ق هم عصر فتحعلی شاه است

بیشتر بخوانید

استفاده از انواع قلم و قلم مو در نقاشی خط

نی چوبین که وسیله انتقال جوهر یا مرکب بر کاغذ و از مهمترین ابزار خوشنویسی است.

بیشتر بخوانید

استفاده از کاغذ پوستی (پشت پیدا) در نقاشی خط

نوع پشت پیدا کاغذی است که به اشکال مات، نیمه مات، شفاف، براق، پرزدار، بدون پرز و روغنی یا خشک تهیه می شود

بیشتر بخوانید

استفاده از ورق طلا، نقره، مس در نقاشیخط

در بازار ورق خای طلایی وجود دارد که با طلای ناب ساخته می شود و عیار ۲۴ دارد.

بیشتر بخوانید

استفاده از جسو در نقاشی خط

واژه ایتالیایی “gesso” که در اصل به معنای سنگ گچ بوده است عموما به خمیری اطلاق می شود

بیشتر بخوانید

استفاده از رنگ اکریلک در نقاشی خط

ماده نسبتا جدیدی است که از فرآورده های صنعت پلاستیک مشتق شده است

بیشتر بخوانید

رنگ های گیاهی

رنگ آمیزی تابلوها و تصاویر هنری مانند نقاشی مینیاتور، تذهیب، و تشعیر و … مورد استفاده قرار میگیرد.

بیشتر بخوانید

مواد و ابزار مورد استفاده در نقاشیخط

در اجرای یک اثر به شیوه نقاشیخط تقریبا از تمام مواد و ابزاری که در نقاشی و … استفاده می شود

بیشتر بخوانید

استفاده از ابزار کار غیر مألوف

وقتی به ابزار کار هنرمندان اکسپرسیونیسم انتزاعی می نگریم ، هیچ کدام از ابزار مألوف استفاده نمی کنند

بیشتر بخوانید

تاثیر جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی در آثار هنرمندان ایرانی

بوم های اکسپرسیونیست انتزاعی در کنار ویژگی های ذاتی مذکور، از حیث اندازه بسیار بزرگ بودند

بیشتر بخوانید

هانس هارتونگ

هانس هارتونگ نیز هموطن ولز بود که در دوران شکوفایی اواسط دهه ۱۹۵۰ موفقیت شایان توجهی را کسب کرد

بیشتر بخوانید

فرانتس کلاین

آثار فرانتس کلاین (۱۹۱۰-۱۹۶۲ م) وجهی بارز از «اکشن پینتینگ» را به نمایش می گذارد

بیشتر بخوانید

هنرمندان جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی

توصیف پولاک از آنچه در هنگام ساختن چنین اثری اتفاق می افتد این چنین است.

بیشتر بخوانید

مشخصات دیدگاه های نقاشان اکسپرسیونیسم انتزاعی

این نقاشان بیشتر در دیدگاه هایشان مشابهت داشتند تا سبک آثارشان

بیشتر بخوانید

لطفا کپی نکنــــــــید!